Hvordan finne farger som gir god kontrast til hverandre i flerfarget mønsterstrikk?

 

Ja, det er virkelig en utfordring! Når man står der i garnbutikken og har forelsket seg i en fargekombinasjon (eller funnet noe i sitt eget garnlager), men når man setter i gang å strikke så ser det bare rotete ut. Mønsteret kommer ikke ordentlig frem, og de fargene som så så fine ut i nøstene ved siden av hverandre er absolutt ikke fine sammen i strikketøyet. Hvorfor skjer dette?

Det har en del å si hvilket mønster du strikker. Mønstre med hyppige fargeskift trenger større kontraster enn mønstre med større fargefelt. Jeg har sett en Fanagenser i oransje og rosa der fanastjerna kom godt frem, og jeg har sett mønsterstrikka votter der de samme fargene kræsjet skikkelig. Forskjellen mellom mønstrene var de store feltene og stripene i Fana og at votten var småmønstret med hyppige fargeskift.

 

Hvorfor fungerer samme fargekombinasjon ulikt fra mønster til mønster?

Dette har med fargedybder å gjøre, og man deler gjerne inn i tre skalaer: lys, mellom og mørk. En blåfarge kan ha samme fargedybde som en rosafarge, selv om de ser helt forskjellige ut! Alle lyse farger gir god kontrast til de aller mørkeste, men hva med alle de fargene som havner på midten? tillegg har man et forvirrende element i melerte farger, spesielt der det er farget på grå ull. Da vil det bli mindre skille mellom fargene siden den grå ulla skinner igjennom. 

Trikset her er mobiltelefonen din! Vi har jo alltid den med oss, og det finnes innstillinger som gjør at man kan ta bilder i gråtoner og/eller redigere bildet etterpå til å være i gråtoner. Dette er forskjellig fra merke til merke, men jeg garanterer deg at du har i hvert fall én av de mulighetene. Du legger rett og slett nøstene ved siden av hverandre og tar bilde. Er de tilnærmet like i fargedybde i gråskala så vil de ikke gi så stor kontrast til hverandre i flerfarget mønsterstrikk.

Her følger noen eksempler, og den aller viktigste fargen å være obs på er grå i kombinasjon med andre farger.

 

Jeg har ikke redigert disse bildene i det hele tatt, de er tatt på en hvit duk på kjøkkenbordet mitt, akkurat som du ville ha gjort det hjemme hos deg selv eller i garnbutikken.

Gul og blå i lys dybde

Gult og blått i lys dybde kan også være problematisk, men om du mørkner den ene og lysner den andre så gir det straks mye større kontrast.

Rosa og grå i mellomdybde

Rosa og grått er en skikkelig flott fargekombinasjon, men man må være litt obs på akkurat hvilke nyanser man setter mot hverandre. Denne gråfargen hadde gått bedre mot en lyserosa enn denne sukkertøyrosa. Eller denne sukkertøyrosa mot en lysere grå.

Rosa og lilla i mellomdybde

Rosa og lilla er superflott sammen, særlig i striper. Minstejenta mi liker disse to fargene, men å strikke selbuvotter til henne i dette ville følt som litt  bortkastet arbeide. Det er fine farger, men jeg liker at mønsteret kommer ordentlig frem. Derfor ville jeg byttet ut én av fargene med en dypere eller lysere variant.

Grønn og blå i mellomdybde

Her ser man akkurat det samme som med rosa og lilla, at det er superfine farger sammen, men vil ikke gi så stor kontrast i flerfarget mønsterstrikk. 

Grønn og rød i mellomdybde

Grønt og rødt sammen gir meg alltid gode assosiasjoner til julekos, men akkurat disse to fargene kan by på problemer i flerfarget mønsterstrikk, men det kan også gå greit. Som du ser så er den røde hakket mørkere enn den grønne på gråskala-bildet.

Rød og blå i mellom/mørk dybde

Blå, rød og hvit sitter dypt i den norske sjela vår, og det er veldig fine farger sammen. Men her er det lurt å tenke på kontrastene mellom den blå og røde fargen, feks i Mariusgenseren. Går man for en litt lysere blå enn marineblått og en litt mørkere rød en flaggrød så kan det bli for liten kontrast, og det kan bli veldig fargemassivt for øynene å se på. 

HUSK: Ingenting er feil!

Jeg har sett nydelige lysegrå gensere med hvitt mønster og jeg har sett den samme genseren i hvitt med sort mønster. Det var to helt forskjellige gensere, og det er til syvende og sist våre egne preferanser som avgjør hva som er pent. Men dersom du opplever å bli misfornøyd og skuffet over fargevalget ditt så er det mye mulig at dette er grunnen.